dziecko

Czy i kiedy pora na rodzeństwo?

Jak to bywa na spotkaniach – kawka, dzieci i pogaduchy. Często kiedy poznaję nową mamę (która póki co ma 1 pociechę) na początku jest gadka szmatka, dzieci harcują, aż pada pewne pytanie:

Nowa mama: Jaka jest różnica wieku między Twoimi dziećmi?

Ja: 3 lata. A dokładnie to 3 bez miesiąca i kilku dni. (Synu! Nie wchodź tam!)

Nowa mama: Ale fajnie! To chyba idealna różnica wieku, jak sadzisz? 

Ja: hmmm…. No nie wiem… (Tak kochanie,  zamówiłam tosty. Zawołam Was jak Pani przyniesie.)

Nowa mama: Bo widzisz – planujemy drugie i się tak zastanawiam jaka różnica wieku byłaby najlepsza. Szczerze to właśnie chciałam,  żeby była taka różnica jak u Was…

Biorę głębszy oddech i z uśmiechem odpowiadam:

Nie ma idealnej różnicy wieku.

Dlaczego tak myślę? Podam Ci kilka skrajnych przykładów. 

Między mną a moim bratem jest 9 lat różnicy, a między moim mężem a jego siostrą 7. Zarówno jeden, jak i drugi chciałłmieć rodzeństwo. Byli na tyle duzi, że kiedy pojawilyśmy się na świecie bez problemu mogli się zaangażować i pomóc w opiece. Kiedy ja i szwagierka podrosłyśmy na tyle, że dało się z nami bawić to już była bomba. Starsi uczyli i pokazywali fajne rzeczy.Ale w pewnym momencie chłopcy wkroczyli w etap dojrzewania i interesowały ich rowieśniczki, a nie mlodsze siostry. Taki etap. Były problemy w komunikacji, bo kiedy my wchodziłyśmy w wyżej wymieniony etap – oni już byli pelnoletni. No i co takie siksy wiedzą o życiu? Ale w koniec końców wszyscy doroslśmy i się dogadujemy. Tzn. w mniemaniu tych starszych nadal jesteśmy młodsze i głupiutkie (czytaj mniej doświadczone, co jest logiczne), ale gdyby cokolwiek się działo to służą dobrą radą, a w ekstrymalnych przypadkach stanęli by murem albo wskoczyli w ogień. 

P.i K. to rodzeństwo rok po roku. Tu z relacji ich mamy wiem, że początki były ekstrymalne, bo jedno już zaczynało chodzić a drugie to noworodek. Życie na pełnych obrotach, oczy w dupie i te sprawy;) Ale po około 4 latach harówki byli już na podobnym etapie rozwoju i tak już.bzostało.  Ancymonki, które w tym samym czasie przechodziły okres dojrzewania i ogólnie jeśli pojawiały się jakieś problemy to podwójnie;) Jak już zaczęli się dogadać w pierwszych latach, tak już zostało po dziś dzień.

Do czego zmierzam? Jeżeli planujesz drugie dziecko to musisz mieć świadomość, że i tak czeka Cię ciężka praca. Ale to chyba wiesz… Wiesz, prawda? Bo widzisz, osobowości dziecka i indywidualnych cech nie jesteś w stanie zaplanować. To Twoja praca, Twoje wychowanie wpłynie na początkowe relacje rodzeństwa. A z wiekiem ono samo będzie musiało wypracować swój własny, unikalny system komunikacji.

Kiedy myślisz o kolejnym dziecku, pomyśl najpierw o sobie. Zadaj sobie kilka pytań:

  • Czy zdrowotnie jesteś gotowa przejść całą ciażę?
  • Czy jesteś gotowa na kolejne lata nieprzespanych nocy?
  • Czy…

Albo wiesz co? Nie zastanawiaj się zbyt dużo.  Bo jak będziesz zadawać kolejne i kolejne pytania, to obawy będą wzrastać.  A tak naprawdę to nigdy nie dowiesz się czy podołasz, dopóki  nie znajdziesz się w takiej sytuacji. Masz obawy, że jednak nie dasz rady? Proszę Cię… Powtarzaj jak mantrę, że dasz radę. Bo dasz radę,  chociaż niekoniecznie o tym wiesz;)

4 thoughts on “Czy i kiedy pora na rodzeństwo?

  1. No tak, ja też się zastanawiam nad drugim dzieckiem, ale… moja córka ma już 4 lata, a ja jeszcze nie jestem gotowa na kolejną ciążę. Czeka nas przeprowadzka, wykończenie mieszkania, chciałam jeszcze popracować, bo zależy mi na przeniesieniu w pracy i chcę tego doczekać, no i jeszcze schudnąć bym chciała. Niby nic a jednak. Żałuję, że nie zdecydowałam się wcześniej. No ale chciałabym mieć 3 dzieci, więc może między 2 a 3 udałoby się z mniejszą różnicą wieku. No zobaczymy 🙂

    Polubienie

    1. Trzymam kciuki za zrealuzowanie się wszystkich planów. Sama napisałaś, że nie jesteś gotowa, więc daj sobie trochę czasu… A córka czy bedzie mieć 5 czy 8 lat z rodzeństwa będzie cieszyć się tak samo;)

      Polubienie

  2. generalnie wiecej niz jedno dziecko to ekstremalna sytuacja 😛 co to roznicy wieku to regoly nie ma, znam przyklady gdzie pomiedzy rodzenstwem sa tylko 2 lata roznicy a wgl nie sa w stanie sie dogadac, ale da tez takie pary w ktorych roznica 10 lat w niczym nie przeszkadza i relacje ukladaja sie super 🙂 mysle ze to bardziej zalezy od charakterow i wychowania a nie od „ilosci lat”
    zapraszam do mnie na nowy post…Bangkok i jego najwieksza tajemnica! Bedziecie w szoku! Zapraszam na pierwszy post z wyprawy do Azji! 🙂
    https://brbadventures.wordpress.com/2017/03/17/bangkok-thailand/
    Kasia

    Polubienie

    1. Mi się też kiedyś wydawało, że mając jedno dziecko to jest hardcore, a co dopiero przy dwójce. Ale moje podejście zmieniło się, gdy na świecie pojawiła się córka. Owszem, bywa ciężko, ale nie aż tak jak się tego bałam będąc jeszcze w drugiej ciąży;)
      Co do różnicy wieku, charakterów i wychowania -zgadzam się w zupełności…
      Dzięki za zaproszenie, pewnie zajrzę, bo zaciekawiłaś mnie;)

      Polubienie

Skomentuj

