Uncategorized

Do przedszkola, marsz!

Przed nami przełomowy moment, bo chcemy posłać naszego prawie pięciolatka do przedszkola. Przed nami „wybór” placówki, przygotowanie Syna i zmiana w organizacji dnia.

Część z Was może się dziwić, że dopiero teraz. Dlaczego tak późno? Powodów jest kilka. Nie twierdzę, że pierworodny nie był gotowy do rozpoczęcia edukacji w wieku 3, czy 4 lat.  Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym doskonale sobie zdają sobie sprawę, jak trudna to bywa decyzja.

Dlaczego Syn nie poszedł do przedszkola w  wieku 3 lat?

Otóż w terminie składania wniosków byłam już w zaawansowanej ciąży i prowadziłam tryb życia matki studentki. Część czasu mieszkałam z jeszcze niemężem w Warszawie, a część z mamą w Lublinie i w tym czasie chodziłam na uczelnię. Przede mną był poród, obrona i przeprowadzka na stałe (postanowiliśmy z Lubym uciec poza granice stolicy). To wszytsko się nałożyło i stwierdziliśmy, że to za duża dawka stresu dla takiego malucha.

_DSC0045

Dlaczego nie posłalismy go rok temu?

Przeciez już mieliśmy stałe miejsce pobytu… No nie do końca, bo planowaliśmy i w sumie nadal planujemy emigrację za wielką wodę. Wtedy perspektywa na wyjazd była bardzo realna, więc nie poruszaliśmy tego tematu. Z resztą jako osoba niepracująca i zajmująca się niemowlakiem mogłam pozwolić sobie na kolejny rok nauki z domu.

IMG_4176

Ogólnie mam wrażenie, że jestem w niszy. Spotkałam się ze zdaniem, że kiedyś przedszkole traktowało się bardziej jako przechowalnie i dopiero teraz pogląd na te placówki zmienia się. Nie jestem pewna co do słuszności tego założenia. Kiedy byłam mała większość dzieci była w domu, aż do zerówki, ale wtedy również dzieci zbierały się w grupy (czy to z ulicy, czy z podwórka) i biegały razem. Uczyły się odpowiedzialności. No, ale o tym możecie poczytać tu. Obecnie po prostu realia, a może swiadomość jak wazna jest socjalizacja wpływa na nasze decyzje i oddajemy dzieci w inne ręcę wcześniej, chętniej. Poważnie, cięzko mi sobie w tym momencie przywaołać znajomą matkę, której 3-4 letnie dziecko nie jest już w przedszkolu…

Dlaczego teraz?

Do tej pory wszystkie nasze decyzje były związane z perspektywą wyjazdu. Czas ucieka, a Syn potrzebuje towarzystwa innych dzieci, decyzja jest prosta – zapisujemy pierworodnego do przedszkola. Ja niestety nie jestem w stanie poświęcić mu tyle czasu, ile bym chciała. Tym bardziej, że Córka weszła w tzw. etap buntu dwulatka. Przyznaję szczerze, wymiękam…

Co mnie utwierdza, że to już czas?

Przede wszystkim obserwacja. Ostatnio podjechałam z koleżanką i dziećmi do Warszawy do parku. Cel – plac zabaw i spotkanie z lokalnymi chustomamami. Akurat w tym czasie przyszła grupa przedszkolaków w wieku Syna i wiecie co? Bez problemu dołączył do tej grupki i bawił się z nimi. Wtopił się całkowicie. Oczywiście podeszłam do opiekunek, spytałam się czy to nie problem. Zaznaczylam, że jestem tu z drugim młodszym dzieckiem i czy mogę na chwilę odejść pilnując córki. Całe szczęście kobiety wyrozumiałe,a ja mimo tego, co jakiś czas podchodziłam, żeby skontrolować sytuację. Gdy dzieci miały zbiórkę, podeszłam do Syna i wytłumaczyłam mu, że dzieci wracają do przedszkola. Szczerze, obawiałam sie reakcji histerycznej albo ucieczki za grupką równiesników. A tu mnie młody zaskoczył. Podszedł do dzieci, powiedział, że było fajnie i „do zobaczenia”. I bez problemu poszedł ze mną do swojej siostry, która w tym czasie była pod opieką „cioci”….

Wybór przedszkola

Jestem nowicjuszką, więc nie będzie to poradnik, ale chcę się podzielić kilkoma rzeczami jakie już wdrożyliśmy. Syn jest juz w tym wieku, że śmiało potrafi okreslić, czy coś mu się podoba czy nie. Dlatego na początku marca chodziliśmy na spacery i kiedy przechodziliśmy koło przedszkola, pokazywałam pierworodnemu i pytałam się, czy by chciał w takie miejsce chodzić. Potem odwiedziliśmy 2 publiczne, do których będziemy składac wnioski, żeby zobaczyć placówkę od środka. Całe szczęscie oba miejsca się smykowi spodobały. Przed nami jeszcze odwiedziny w 2 prywatnych…

IMG_9451

Zapisy w naszej gminie ruszają lada moment. Trzymajcie kciuki proszę:)

A może macie jakieś cenne uwagi? Jakich błędów nie popełniać przy wyborze? Piszcie śmiało, bo każde zdanie w tym momencie jest na wagę złota!

 

Skomentuj

